Minder stress door rust en overzicht

Stress, je kent wel hetgeen wat ons met beide benen op de grond weet te zetten als het te veel wordt en ons uit kan dagen. Stress is dus best ok teveel stress niet dat brengt ons uit balans. Wanneer je niet uitkijkt en de signalen wegwuift kun je er zelfs overspannen door raken en in ergste geval er een burnout aan oplopen.

Stress is dus in staat om je te laten groeien, maar het heeft ook een keerzijde en die keerzijde zien we steeds vaker terug in onze prestatie maatschappij. Waarin we de spanningsboog te lang gespannen houden om vervolgens volledig in te storten met een burnout of depressie als resultaat.

Wat is stress eigenlijk?

Lange tijd werd er gedacht dat stress vooral tussen de oren zat, stress is gewoonweg lastig te meten. Want wat voor de één bijzonder belastend kan zijn ervaart weer een ander het als een peulenschil.

De afgelopen tijd hebben we een biopsychosociale invalshoek gekregen t.o.v stress. Dit betekent dat stress veroorzaakt kan worden vanuit verschillende invalshoeken namelijk:

  • Biologische
  • Psychologisch
  • Sociale.

Het Algemeen adaptatie syndroom

In 1957 omschreef Hans Seyle voor het eerst G.A.S (general adaptation syndrome). Tijdens zijn onderzoeken stelde hij vooral dieren bloot aan verschillende stressoren zoals:

  • Hitte
  • Kou
  • Gif
  • Infectie.

Wat hij ontdekte stond aan de grond van het algemene adaptatie syndroom. Hij nam waar dat het lichaam gestructureerd reageerde op stressoren. Dit waren vaste patronen! Hij verdeelde ze onder in drie verschillende fases:

  • De alarmfase
  • De weerstandfase
  • De uitputtingsfase en onvermijdelijke dood.

Het viel hem op dat in de weerstandsfase de belastbaarheid op andere stressoren soms volledig wegvielen, een belangrijke waarneming was dat als de belasting kort en regelmatig plaatsvond de belastbaarheid toenam. Dit geeft dus perspectief op hoe je met stress om dient te gaan.

Vecht je, vlucht je of verlam je?

Misschien komt het je bekend voor, je staat onder druk en alles in je lichaam zegt dat je op een andere plek moet zijn of je voelt je zo persoonlijk aangesproken dat je in verweer gaat of het gesprek wat je voert is zo emotioneel verlammend dat je geen woord terug kan zeggen. Dit noemen we een stressreactie. Je wilt die situatie ontvluchten, jezelf eruit vechten of je bent zo hopeloos verlamd dat er niks uit je komt. Dit is je lichaam die je dwingt aan te passen.

. Hoe we dat doen probeer ik jullie hieronder verder uit te leggen.

Hoe herkennen we stress?

Stress minderen is meestal niet de oplossing, want als je perceptie van stress nog steeds het zelfde is maakt het niet uit of je in minder stress situaties komt, vroeg of laat ga je er aan onderdoor.

Een meting doen aan de hand van MHI5 is veelzeggend, de puntentelling die hier uit volgt geeft ons een duidelijk beeld van jouw persoonlijke stress beleving. Begrijp mij niet verkeerd maar stress kan voor iedereen anders worden ervaren het is dus belangrijk om dit te toetsen alvorens we verder gaan met een plan van aanpak. Het kan goed zijn dat je geen stress ervaart maar het wel zo omschrijft dit vergt een hele andere aanpak.

Stress moet je niet minderen maar managen

ACUTE STRESS, AANPAK

Afremmen

  • In geval van acute stress wil je in eerste instantie de balans tussen je sympathische zenuwstelsel terug in balans brengen. Vanuit de wetenschap weten we dat ademhalingsoefeningen het parasympathische zenuwstelsel doet activeren, daarnaast kun je ervoor kiezen om ontspanningsoefeningen in te zetten zoals de Jacobson methode.

Overzicht

  • Wanneer je jezelf hebt afgeremd, is het van belang dat je leert hoe je prioriteiten stelt. Prioriteiten die in lijn zijn met jezelf en je omgeving.

Zeggenschap

Bij chronische stress ben je niet in staat om je aan te passen aan je omgeving. Je mist de vaardigheid om je aan te passen in balans met jezelf, mens en omgeving. Inzicht krijgen in de oorzaak is belangrijk. De bron van het probleem in kaart brengen creëert overzicht en zorgt voor een basis om een plan van aanpak op te stellen. In de meeste gevallen is de stressor te herleiden naar een gebrek aan controle. We noemen dit controle verlies.

De drie olifanten in de kamer

De controle kun je op verschillende manieren verliezen. Hieronder staan de drie belangrijkste oorzaken van psychosociale stress:

  • Harmonie (zegt te vaak ja tegen anderen, pleaser)
  • Controle verlies (kan dingetjes moeilijk loslaten)
  • Te hoge lat (stelt onrealistische doelen binnen zijn of haar kunnen)

Psychosociale stress kan hierdoor negatief uitpakken, dat heeft dus niet zozeer te maken met de mate van inspanning, maar vooral met het verlies van controle, met als gevolg dat je je autonomie verliest. Je bent niet meer in staat om tot een oplossing te komen voor jouw probleem.

Verlies van autonomie

Lange periode van controle verlies zullen op den duur leiden tot negatieve stress. Dit kan resulteren in het verlies van perspectief, zingeving en je passie voor het leven.

Het vergroten van je zeggenschap over het leven kan je autonomie weer laten groeien. Hier wil je dus altijd op sturen.

Chronische stress, aanpak

In een wereld waarin we blijkbaar met iedereen verbonden zijn, kun je je snel in een web bevinden waar je moeilijk uitkomt. In de praktijk kom ik geregeld mensen tegen die hier tegenaan aanlopen. Overigens ben ik geen uitzondering op de regel, ik heb ook zo mijn momenten.

Het opstellen van een kader voor de mensen die je belangrijk vindt plus je taken biedt hierin een uitkomst. Dit systeem is erop gemaakt dat je leert elimineren. Je kan immers niet iedereen tevreden houden. We maken daarin een onderscheid tussen de volgende categorieën:

  • Werk
  • Gezin/familie
  • Vrienden & omgeving.

Door dit systeem te gebruiken leer je prioriteiten te stellen, creëer je rust en voorkom je catastrofen.

de uitwerking van dit principe kun je terugvinden in onze gratis training “de baas over je agenda”.

Stress ontgroeien

Wanneer je de brandjes hebt geblust wil je ervoor zorgen dat je in de toekomst niet weer terugvalt in patronen uit het verleden. Wij leren je te investeren in een groeimindset.

Groeimindset

  • Jij kunt leren om bewust om te gaan met je emoties. Het begin maak je door ze te benoemen
  • Verken de mogelijkheden die je hebt bij het ervaren van je emoties. Wat verwachten ze van je?
  • Welke keuze maak je om je op de lange termijn te bevredigen?

Een groeimindset leert je flexibel  te zijn met je emoties en snel en adequaat je leven te herstructureren. Zodat je niet blijft hangen in een gemoedstoestand.

Doe waar je goed in bent en wat je onder controle hebt

Excelleren in hetgeen waar je goed in bent en de bijbehorende taken zo uit te voeren dat ze een bepaald gevoel of persoonlijke eigenschap versterken, zorgt voor nog meer flexibiliteit.

Stel je voor dat jij van jezelf vindt dat je eerlijk, oprecht en integer bent. Hoe kun je de taken die je onder controle hebt zo uitvoeren dat die kernwaarden worden versterkt. Het resulteert uiteindelijk in meesterschap over de dingen waar je goed in bent.

Flow

Wanneer je die taken ook nog eens zo weet te managen dat de belasting voldoet aan de volgende waarden:

1. Maximale uitdaging

2. Net onder controle

3. Constant feedback van succes.

Bereik je een staat waarin tijd niet lijkt te bestaan en alles vanzelf lijkt te gaan. Dit noemen we flow.

In flow ervaren we stress, echter hebben we het dan onder controle en worden telkens beloond met kortstondige feedback. Ik zeg altijd dat als ik in staat ben om mijn taken zo klein en specifiek mogelijk uit te voeren ik in flow zit.

De afgelopen tijd heb ik in samenwerking met Sara Meulenbroeks de Mindsetcoach een gratis online programma gemaakt waarin jij leert om de regie over je leven te nemen.

In ons programma leer je om de bovengenoemde aspecten in je leven te integreren zodat jij vanuit

rust&overzicht gaat leven.

Jij kunt het volgende leren tijdens deze gratis te volgen training van vier weken:

  • Het afremmen, van je sympathische zenuwstelsel
  • Overzicht creëren
  • Prioriteiten te stellen.

Deze training kun je volledig in je eigen tijd volgen. Mocht je dit een waardevolle lap tekst vinden, laat dan zeker je mening hieronder achter!

Groetjes, Thiago

Bron vermelding:

Chivo, functioneel coachen Syllabus v201910

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print

Meer berichten als deze

Van willen, naar kunnen

In augustus 2018 nam ik contact op met Thiago. Eerder dat jaar had ik op eigen houtje met een dieet een kilo

Plaats een reactie

Wordt de baas over je eigen agenda!

4 weken vol inspiratie, praktische tips en tricks zodat jij weer de regie kunt nemen over jouw agenda

Nog 1 stap richting jouw gratis weekplanner...